A gépjármű kárrendezés lépései
- Mindenem a Családom
- ápr. 13.
- 2 perc olvasás
Baleset esetén a bejelentési határidőket a biztosítók felé mindenképpen be kell betartanunk akár károkozók, akár károsultak vagyunk. Minden esetben nézzük meg a saját biztosítónk információit, mert sokszor a részletek is segíthetnek és gyorsíthatják a kárrendezés folyamatát.

Casco kár esetén, a kár bekövetkezésétől, illetve észlelésétől számított 2 munkanap belül.
Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kár esetén mind a károsultat, mind pedig a károkozót kárbejelentési kötelezettség terheli: a károkozó 5 munkanapon belül (a saját biztosítójánál), a károsult pedig 30 napon belül (a károkozó biztosítójánál) köteles bejelenteni.
Kárbejelentési lehetőségek
– Interneten: a biztosítónk web-oldalán.
– Emailben: a kötvényen, illetve a biztosítási feltételekben megadott e-mail címen.
– Telefonos ügyfélszolgálaton: a kötvényen, illetve a biztosítási feltételekben megadott telefonszámon, a megadott napokon és időben.
– A biztosítókkal szerződött autójavító partnereknél: az érvényes partnerlista elérhető a biztosítók web-oldalán az interneten, vagy az autószervizek tudnak információt adni, hogy melyik biztosítóval állnak szerződésben.
– Személyesen: a biztosítók ügyfélkapcsolati pontjain (a részletekről a biztosítók web-oldalán)
– Levélben: a kötvényen, illetve a biztosítási feltételekben megadott postacímen.
Kárbejelentéshez szükséges adatok
– A biztosítási szerződésszám vagy kötvényszám: megtalálható a biztosítási kötvényen.
– A biztosított/károsult neve, címe, telefonszáma.
– A károsult, illetve a kárt okozó gépjármű rendszáma.
– A károsult gépjármű forgalmi engedélyben bejegyzett adatai.
– Esemény pontos leírása: pontos helye, időpontja, rövid leírása, körülményei, a károsodott vagyontárgyak megnevezése. Ha volt rendőrségi helyszínelés, a jegykönyv beazonosítására alkalmas adatok (kapitányság megnevezése, jegyzőkönyv száma).
– A kárt okozó gépjármű rendszáma: kizárólag kötelező gépjárműfelelősségbiztosításnál van erre szükség, amikor károsultként jelentjük be saját biztosítónknál a kárt. Az azonosításhoz megfelelő a kárt okozó gépjármű GFB kötvényszáma is.
– A szemle lehetséges helye: a gépjármű és az egyéb vagyontárgyak helye, ahol a biztosító kárszakértője a szemlét megteheti. Az időpont egyeztetéséhez szükséges telefonszám megadása.

A kárbejelentés után
A kárbejelentés feldolgozása után, telefonon egyeztet velünk a biztosító, és egyeztetik velünk a helyszíni szemle időpontját: Ha nincs szükség szemlére, akkor tájékoztatást kapunk a kárrendezéshez szükséges további információkról. Ha telefonon ez valamilyen okból nem lehetséges, akkor írásban kapjuk meg a tájékoztatást (e-mail, postai levél).
A kárbejelentésből hiányzó, vagy az azt kiegészítő adatokat kérni fogja tőlünk a biztosító, legkésőbb a kárszemle során. A kárrendezéshez szükséges iratok legyenek nálunk, amikor a szemlére sor kerül. Ha nem tudunk személyesen eljárni, a képviseletünkre jogosult személynek adjunk írásos – két tanú által aláírt – meghatalmazást, mely pontosan meghatározza, hogy az mire vonatkozik. Cégautó esetén szükséges az aláírási címpéldány másolatának melléklete is.
A szemle lezárultáig nem szabad elkezdeni a javítás – kivéve, ha a kárenyhítés miatt ez szükséges –, mert a biztosítóknak kizárólag a balesetkori állapot alapján van lehetőségük kártérítést fizetni.
Milyen iratokra van szükség
Az alábbi táblázaton túl a biztosító kérhet egyéb, a kárrendezéshez szükséges iratokat.

Kárfelmérés
Ha a kárbejelentés alapján a biztosító szemlét ír elő, akkor kárszakértő a kárbejelentést követő napokban egyeztet velünk a szemle pontos helyéről és időpontjáról. Ha a baleset után az autót javító műhelybe szállították, akkor a szemlére ott kerülhet sor. A szemlére vigyük magunkkal a már rendelkezésére álló dokumentumokat, és adjuk át a kárszakértőnek, illetve a dokumentumokban nem szereplő igényeinket is jelezzük neki.
Amikor a biztosító kárrendezési kötelezettsége a biztosítási feltételek, illetve a jogszabályok alapján fennáll, akkor kárrendezési módok közül választhatunk: egyezséges kárrendezés, számlás kárrendezés, hitelleveles kárrendezés, totálkár rendezése.
Ha segítségre van szükséged, töltsd ki konzultációs lapunkat, és hamarosan keresni fog szakértőnk!